Индия без грим 4: Каджурахо – храмовете на Кама Сутра

Каджурахо – храмовете на Кама Сутра

Каджурахо – храмовете на Кама Сутра

Из „Записки на пътешественика”

ИНДИЯ БЕЗ ГРИМ

Каджурахо – храмовете на Кама Сутра

Храмовете на Кама Сутра в Каджурахо са втората по посещаемост забележителност в Индия след Тадж Махал. Те са построени в периода между ІХ и ХІ век по времето, когато е управлявала династията Чандела. Счита се, че храмовете са били 85 на брой, като от тях днес са останали само 25 в различна степен на съхранение. Открити са случайно от британски военни през първата половина на ХІХ век. Целият комплекс е под закрилата на ЮНЕСКО.
Каджурахо е малко градче с население около 8 000 души. Основен поминък е туризмът и производството на сувенири, главно надомно. Наименованието си градчето носи от думата кхаджур, която означава финикова палма. Има легенда, според която в древността градските порти били украсени с палми, инкрустирани в злато. Днес обаче тук такова дърво няма, иначе в ресторанта на хотела със сигурност щяха да ни сервират и фурми.
Това, което привлича най-много туристите в Каджурахо, са еротичните скулптури, издялани върху стените на храмовете. Това не е порнография, напротив – оценката на времето говори за висша форма на еротика, изпълнена с красота и чувственост.
Разбира се, различия в мненията колкото щеш. По време на викторианската епоха един от най-известните тогава пуритани – Мохандас Карамчанд Ганди, смятал тези храмове за дълбоко възмутителни и даващи оскърбителна представа за индийската култура. Наложило се знаменитият индийски поет Рабиндранат Тагор да напише писмо, в което защитава храмовете в Каджурахо като национално богатство. То не трябва да се хули само защото някой се стеснява от сексуалния живот на предците си. А Каджурахо е бил и религиозна столица на династията Чандела чак до ХІV век.
Вождовете на тази династия са управлявали територии в Централна Индия от началото на ІХ век в продърлжение на пет столетия. Те считали себе си за потомци на „Чандра Кула” (роден от Луната). Историята за възникването на династията е обвита в мъгла. Но има една легенда, която малко повдига завесата на тайнственост и се е превърнала в един от най-популярните митове в тази част на Индия.
Някога, в древността, тук живяла красавицата Хемавати, дъщеря на местен свещеник. На 16 години останала вдовица заради проклятие, което я застигнало заради някакво нейно дребно прегрешение. През една топла лятна нощ Хемавати почувствала безпокойство. Решила да излезе от дома си и да се изкъпе в малко изкуствено езеро. Водата била прохладна и освежаваща. Красавицата се съблякла, хвърлила се в езерото и заплувала, отпускайки прекрасното си тяло върху изпъстрената с лотоси водна повърхност.
В тази необичайна лятна нощ над езерото се надвесил Чандрама – богът на Луната. Той останал поразен от хубостта на младата жена, не могъл да се сдържи и се спуснал към нея, замайвайки съзнанието й. Последвала страстна любовна сцена. На сутринта, когато Чандрама се готвел да си върви, Хемавати дошла на себе си и разбрала какво е сторил с нея богът на Луната. Тя била много разстроена и в знак на огорчение проклела Чандрама. Необичайният любовник обаче се усмихнал и започнал да я утешава с думите, че плодът на тяхната любовна среща ще стане силен и храбър властелин, чиято слава ще се разнася из целия свят.
Хемавати изпаднала в ужас как, докато роди, ще скрие от хората този, според нея, позор. Тогава Чандрама я посъветвал да отиде на тайно място край брега на река Каранавати и там да дочака появата на тяхната рожба. Когато синът им стане на 16 години, ще извърши „ягиян” – вероятно някакъв ритуал, който ще снеме от нея …вината за извършеното безчестие.
Хемавати го послушала и след обичайните девет месеца родила син с необикновена красота. Божественият татко отбелязал пък събитието с голям небесен пир. Естествено с участието на нимфи. Детето нарекли Чандраварман. Когато синът им станал на 16 години бил толкова силен, че се справял с лекота при лова на лъвове и тигри. Според предсказанието, Чандраварман станал могъщ владетел, разширил териториите на своите владения, построил и крепост на мястото, където се родил. Един ден пристигнал тук със своято царица и извършил обряда „ягиян” за избавление на майка му от извършеното прегрешение през онази далечна лятна нощ. Тогава Хемавати пожелала синът й да построи 85 храма на мястото, където днес е Каджурахо. Чандраварман приел и поканил за строителството им божествения майстор Вишвакарм. Герб на династията Чандела станал юноша, който се бори с лъвове. Тази сцена е отразена в няколко от храмовите скулптури в Каджурахо.
Храмовете на Кама Сутра в Каджурахо са разположени в разкошен парк, сред много зеленина и ярките цветове на красиво оформени храсти и дървета. Те са пръснати в източната и западната част на парка, като повечето тях съставляват т.нар. източна група. В продължение на 200 години местните творци са изваяли огромно количество фигури – има храмове, върху стените на които няма празно място. Например в храма Кандаря фасадите са покрити с цели … 872 статуи, някои от които с височина между 2,5 и 3 метра! В храма Вишнаватх те са 674 на брой, в храма Вараха – 672! И това далеч не са само фигури в еротични пози, а и хиндуистки богове и богини (най-често Шива и Вишну), има чисто битови сцени, картини от придворния живот, ловни и батални епизоди. Скурпторите са работили под влиянието на огромно вдъхновение и това е една от причините за високата оценка на творчеството им в Каджурахо. Пример за истински шедьоври в изкуството на средновековна Индия!
Изключително място в храмовите скулптури се отрежда на жената. Тя е главният герой на това уникално изкуство, символизирайки красотата, съзидателната енергия. Тъкмо нейните чувствени форми пораждат огромния интерес на мнозинството туристи, които идват да ги видят в Каджурахо. Фигурите, представени върху стените на храмовете, са запечатали любовната игра и половия акт в тяхното абсолютно съвършенство. Тук може да се види цялото разнообразие от сексуални техники, събрани в позите на Кама Сутра. Самата Кама Сутра означава симбиоза между секс и техники. Поразително е майстроството на творците да постигнат в скулптурите контурите на чувственото тяло, еротичното настроение, възбудата – една от красавиците дори не усеща скорпиона на бедрото си, съблазнителния жест, динамиката на половия акт както е пресъздадена например в позата на „акробата” или в триптиха, в който любещите се постепенно се освобождават от помагащите им в началото две прелестни жени.
Един от най-дискутираните въпроси е защо тези „непристойни изображения” са на стените на молитвените храмове и не е ли това изкуство в разрез с религията и светотатство. Тази своеобразна смес от религия и секс е характерна за средновековните храмове в Индия. Те са неразривно свързани, защото според местните разбирания сексуалното удоволствие е прекияткпът към божествената радост. Сексът в никакъв случай не е бил смятан за нещо позорно. Напротив – хората възприемали сексуалния акт върху стените на храмовете като потребност на времето, която се одобрява от обществото и се разрешава от хиндуизма. Има например една еротична скулптурна композиция, в която цяла редица „ученици” са се наредили на опашка за поредния сексуален урок от техния Кама Сутра гуру.
Интересна е връзката между Кама Сутра и първоначалния брой на еротичните храмове в Каджурахо. Споменах, че са били 85. А позите в Кама Сутра са 84! Единият храм в повече е бил посветен на духовното начало. А това е и философията на актовите сцени в Каджурахо: сексът е пътят за освобождаване на физическата енергия и превръщането й в духовна.
Ако се нуждаете от нещо за спомен от това забележително място, освен снимки и запис на видеокамера, има център на художествените занаяти, където се продават сувенири – скулптури, картини и пр. , свързани тематично с храмовия комплекс. Собственост е на държавата и максималната отстъпка от цената е 10%. Има много кич, но и стойностни неща – въпрос на избор. А вечерта може да се насладите на спектакъла „Звук и светлина” на фона на уникалните храмове. Сред този забележителен декор танцуват местни красавици. Да не забравяме, че всяка година Каджурахо е домакин на голям танцов фестивал с участието на състави и индивидуални изпълнители от цяла Индия.
Каджурахо се намира на около 170 км от Джанси, до който от столицата Делхи или от Агра – мястото на Тадж Махал, се стига с влак. От Джанси до Каджурахо се пътува с автобус и понякога доста забавно. Често в Индия част от пътуващите с автобус местни жители предпочитат да се разположат по-удобно с багажа си на..покрива. А ако се случи на автобуса да се пукне гума, резервна няма, но по пълния с дупки път се движат достатъчно отзивчиви колеги, които ще дадат и крик, и гума на шофьора ви. Докато чакате ремонта край пътя, местният гид пък ще ви предаде (безплатно!) първия урок по йога.

АСЕН БОЯДЖИЕВ

(Следва продължение)

Всички статии от поредицата можете да видите тук: Индия без грим

Асен Бояджиев

Продуктов мениджър в Туристическа компания Бояна-МГ
Дългогодишен журналист, посетил над 70 страни с фотоапарат и бележник. Автор на серия пътеписи и статии за различни дестинации, сред които и поредицата "Записки на пътешественика". Поредицата излезе като електронна книга и може да бъде безплатно изтеглена оттук: http://zapiski.boiana-mg.bg/
10/08/2013

Коментирай

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


*